Valther - därför köper jag ny bil

Fyrhjulsdrift inför vintern

Då så var det äntligen klart! Jag har köpt ny bil. Det blev en Volvo XC60 D4 med fyrhjulsdrift till slut. Känns fantastiskt måste jag erkänna. Jag valde faktiskt att köpa privat istället för att ta den som firmabil eftersom jag redan har en skåpbil för mina uppdrag.

Som ni känner till har jag funderat ett bra tag på det där med att köpa ny bil. Jag är inte den som slösar med pengarna och jag brukar fundera både en och två gånger innan jag fattar ett beslut. Om det är smart att köpa en ny bil istället för en bättre begagnad kärra kan man väl diskutera. Jag läste nyligen en krönika om att köpa ny bil som argumenterade för att det bästa just nu är att köpa en begagnad fossilbil. Inte en ny fossilbil och inte heller en elbil. Att det inte riktigt är dags att köpa elbil det håller jag med om. Däremot tycker jag att det finns gott om argument för att köpa en ny bil.

Därför köper jag en ny bil

Man behöver inte vara jättesmart för att förstå varför en ny bil förlorar en del av sitt värde redan när man kör ut den ur bilhallen. En bil är en komplex produkt. När den säljs som ny är den orörd. Det är ett tryggt köp. Så fort man kört ut den på gatan vet inte en potentiell köpare vad bilen har varit med om. Vilka fel döljer säljaren för mig egentligen? Den osäkerheten gör att den som säljer en begagnad bil (nästan) aldrig kan få ut bilens egentliga värde.

Osäkerheten har sitt pris. Här har vi det första argumentet. Jag föredrar nämligen att känna mig 100% säker på att det jag köper är felfritt och betalar gärna för det. Nybilsgarantin tar hand om den lilla risken att det blivit något fabriksfel. Som bonus behöver jag inte besikta bilen förrän om tre år och jag behöver bara halvförsäkring eftersom bilen har vagnskadegaranti.

Volvo XC60 - därför köpte jag en ny bil
Min nya Volvo XC60. Mätarställning dag 2: 12 mil.

Mitt andra argument är att jag kör mycket. Eftersom jag inte är den som byter bil vartannat år kommer det att bli ganska många mil. Med en ny bil kommer jag att kunna köra länge innan de första slitageskadorna gör sig påminda. Sedan blir det inte en så fruktansvärd skillnad i kostnad per mil. Kommer nog inte byta bil förrän den passerat 20.000 mil. Med en skillnad i pris mellan ny och begagnad på 70.000 kronor blir det bara 3,5 kronor extra per mil. Då har jag inte räknat in reparationskostnaderna som totalt rimligen blir högre för en begagnad bil än för en ny.

Till sist så vill jag gärna ha det senaste i teknik och säkerhet. Härlig känsla också att kunna pricka för exakt vilken extrautrustning jag vill ha. Jag var försiktig här för att hålla kostnaderna nere. Men maxade på rejält med säkerhetstillval, navigering och sittkomfort.

3 kommentarer på ”Fyrhjulsdrift inför vintern

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *