Elsparkcykel

Elsparkcykel i Uppsala

Nu var det ett tag sedan jag skrev här på bloggen. Det har varit fullt upp med att snickra på min nya terrass och annat pysslande inför midsommar. Har även hunnit med ett bröllop – mer om det vid ett annat tillfälle. I morgon kommer grabbgänget hit för midsommarfirande med sina respektive. Terrassen blev klar idag och nog måste jag säga att jag blev nöjd alltid. Ska väl inte säga att jag är förvånad – allt har gått enligt plan – men det är alltid en speciell känsla att se resultatet i verkligheten jämfört med ritningarna.

Tur på elsparkcykel i Uppsala

I förra helgen var vi (Elin och jag) iväg en sväng till Uppsala. Vi hälsade på en gammal god kamrat som bor och jobbar där. Han arbetar på polisen och jag vet att han inte riktigt gillar att bli omnämnd på bloggar och liknande så låt oss kalla honom för Anders.

Anders har en hemlig passion: sparkcyklar. Eller rättare sagt elsparkcyklar. Han har minst tio stycken parkerade hemma i garaget i Eriksberg i Uppsala. Vet inte riktigt hur man odlar en sådan passion men Anders är lyrisk.

Han berättade att han nyss köpt vad han kallade för ”Sveriges coolaste sparkcykel”, Ninebot Kickscooter ES2 från Segway. Ja jag är ju helt bortdribblad när det gäller sparkcyklar men Anders förklarade att den här elsparkcykeln har ABS, belysning, tjuvlarm och går att synka med mobilen! Att den används av uthyrningstjänster som Tier och VOI säger en hel del, menade Anders.

Vi begav oss i varje fall ut på en härlig tur på varsin elsparkcykel genom Uppsala, upp mot slottet och sedan ner längs med Fyrisån. Härligt sommarväder och det var nästan som en känsla av att sväva fram. Jag har aldrig provat elsparkcykel tidigare. Skön upplevelse.

Trimmade cyklar

Lite kul var det ändå när jag slog upp SVT nyheter på nätet idag och läste att VOI:s egna cykel kan trimmas så att den kan gå upp till 35 kilometer i timmen. Max tillåtna hastighet är annars 20 kilometer i timmen.

Anders förklarade det där med hastighetsgränser för sparkcykel redan då vi träffades i helgen. För hastigheter upp till 20 kilometer i timmen klassas cykeln som en maskin och då är det Arbetsmiljöverket (kan det verkligen vara sant?) som är ansvarig tillsynsmyndighet. För högre hastigheter än så klassas sparkcykeln för moped och då är det transportstyrelsen som är ansvarig.

Jag skulle gissa att detta är något som Polisen, Arbetsmiljöverket och Transportstyrelsen kommer att behöva klura på. Vad jag kan se blir det ju bara fler och fler sparkcyklar på gatorna. I ärlighetens namn tycker jag varken 20 eller 35 kilometer i timmen är särskilt snabbt – speciellt inte om man kör med ABS-bromsar!

Lunchpaus med elsparkcykel i Uppsala.
Lunchpaus med elsparkcykel i Uppsala.

Bildkälla: Singaporeriders [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *